Reklama

Park Duchacki
Wiadomości Podgórze
Napisz do nas!
Coś ciekawego dzieje się w Twojej dzielnicy?

Poinformuj nas, prześlij zdjęcia: wiadomości.krakow@wp.pl

 

 

 

 

 

Asertywność to jasne i zdecydowane komunikowanie swojego zdania. Nie ma nic wspólnego z wybuchami agresji, manipulacją czy postawą uległą, w której przepraszamy, że żyjemy i za to, że w ogóle pozwoliliśmy sobie zabrać głos. Jest to szczególnie trudne w miejscu pracy, która jest źródłem dochodu i przetrwania. Bez postawy asertywnej praca może jednak zamienić się w nasze piekło.

 

Umiejętność komunikowania się w sposób asertywny to podstawa tego, że czujemy się dobrze, że mamy do siebie szacunek. Daje poczucie bezpieczeństwa i udziela się naszemu otoczeniu. Gdy ktoś przekracza Twoje granice, mów “nie” bez poczucia winy. Mów tak, żeby ta osoba to zrozumiała i nie poczuła, że jest atakowana. Nie oceniaj innych, ale daj wyraz, co czujesz w tej sytuacji i zaproponuj jakieś rozwiązanie.

Gdy praca cieszy coraz mniej

Gdy praca coraz bardziej staje się źródłem notorycznego stresu, znaczy że coś się potoczyło nie tak. Kiedy powinna nam się zapalić czerwona lampka? Kiedy nagle mamy więcej obowiązków i powoli nasza praca staje się głównym źródłem nerwów, które przenosimy do domu. Kiedy nagle jesteśmy proszeni ciągle o pomoc, gdy inni pracownicy idą spokojnie na urlop. Gdy w naszej firmie panują rozmyte zasady, i już nie mamy pewności, co robimy dobrze, a co źle. Gdy zauważamy, że ważne decyzje w firmie, które nas bezpośrednio dotyczą, są podejmowane jakby za naszymi plecami i dowiadujemy się o nich po fakcie. Gdy jesteśmy non stop obwiniani, że czegoś nie zrobiliśmy, chociaż pracujemy na pełnych obrotach i dajemy z siebie 100 procent. To czas, żeby zrobić porządek z tym, jak postrzegamy samych siebie i jak nas widzą inni.

Zacznij mówić

Nie przepadamy za osobami, które lubią wychodzić przed szereg i popisują się na każdym kroku. Nie chcemy być tak postrzegani, dlatego wiele osób żyje w błędnym przekonaniu, że lepiej się nie odzywać. Okazuje się, że jest to fałszywe przekonanie, które spycha nas na margines w miejscu pracy. W skrajnych przypadkach może być odebrane jako brak szacunku lub bierna agresja czy niechęć. Kiedy nigdy nie zabierasz głosu, pokazujesz swoją postawą, że zgadzasz się na wszystko, albo jest Ci wszystko jedno. Jest to także komunikat do otoczenia, że nie masz określonych swoich granic, więc można się spodziewać, że – świadomie lub nieświadomie – te granice będą przez ludzi przekraczane. To nie zapowiada powodzenia w miejscu pracy. Więc jeżeli nie chcesz budzić się w każdy dzień roboczy ze skurczem żołądka, codziennie zadbaj o swoją pozycję. 

Zacznij od schematu

Oczywiście nie dla każdego będzie to łatwe, żeby po długim milczeniu na każdym zebraniu w pracy zabrać głos spokojnie i rzeczowo, szczególnie, gdy ktoś od jakiegoś czasu przekracza nasze granice. Można zacząć od stałego schematu zadania, gdy tylko poczujesz dyskomfort. Na przykład, gdy dokładane są Ci kolejne obowiązki, z którymi będzie Ci bardzo ciężko sobie poradzić, zacznij od określenia tego, jak się z tym czujesz, np. “Dziękuję, ale czuję się przytłoczona, gdy dokładane są mi obowiązki, na które wiem, że zabraknie mi czasu. Czy możemy jeszcze raz rozdzielić je w całym zespole?” lub “Czuję się pominięta, kiedy wszyscy już zgłosili grafik urlopów, a ja mam się dopasować. Czy możemy teraz, gdy jesteśmy wszyscy, od nowa podzielić się wolnym?”.

Takie zachowanie może wprowadzić nowe zasady w całym zespole, dzięki którym praca stanie się bardziej przyjemna, przewidywalna i skuteczna. Możesz taką postawą zapunktować także u szefa, w oczach, którego pojawisz się jaka osoba dojrzała, opanowana, ważna.

Nie zakładaj od razu złych intencji

Na koniec warto sobie uświadomić, że nie każdy kto przekracza nasze granice, robi to z premedytacją. Być może sam nie zna innych sposobów komunikacji. Być może ma trudniejszy okres w życiu i brakuje mu energii na większą empatię. Na pewno jednak, ludzie nadużywają nas, gdy im na to pozwolimy. I nie masz wpływu na to, czy kierują się wtedy swoją wygodą, czy przerośniętym ego. Masz wpływ na to, jak zareagujesz na taką sytuację i jak ją przeżyjesz. Gdy opanujesz spokojne, asertywne umiejętności, powoli wszystko zacznie działać na Twoją korzyść.

Paulina Polak

 

Asertywność  to  posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych. Jest to umiejętność nabyta. Oznacza m.in. umiejętność wyrażania opinii, krytyki, potrzeb, umiejętność odmawiania w sposób nieuległy i nieraniący innych,umiejętność przyjmowania krytyki, ocen i pochwał,autentyczność, pewność siebie.

Źródło: Wikipedia

Share Button