Reklama

Park Duchacki
Wiadomości Podgórze
Napisz do nas!
Coś ciekawego dzieje się w Twojej dzielnicy?

Poinformuj nas, prześlij zdjęcia: wiadomości.krakow@wp.pl

 

 

 

 

 

 

Graficzka komputerowa, projektantka stron www, adwokatka, lekarka – o takich karierach dla swoich córek myśli obecnie większość matek. Okazuje się jednak, że aspiracje nastolatek są nieco inne.

 Youtuberka, instagramerka, tiktokerka – to zawody najbardziej preferowane przez dziewczęta w wieku 10-15 lat, tak przynajmniej wynika z badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce”, przeprowadzonego przez IQS dla nowo powstającej organizacji Inspiring Girls Polska. Wymienione profesje za atrakcyjne uznała prawie połowa badanych, podczas gdy następne w kolejności (graficzka komputerowa, projektantka stron www) – zaledwie jedna piąta. Na dalszych miejscach znalazły się zawody związane z prawem (adwokatka, prokuratorka, radczyni prawna, notariuszka), edukacją (nauczycielka, przedszkolanka), treningiem personalnym (osobista trenerka, dietetyczka) oraz medycyną (lekarka, pracowniczka usług medycznych – np. fizjoterapeutka).[1]

Co zatem sprawia, że kariera w mediach społecznościowych wydaje się młodym ludziom tak atrakcyjna i na czym w ogóle polegają te pożądane przez nich zawody? Spieszymy z wyjaśnieniem.

Influencerzy – współcześni idole

Pokolenie dzisiejszych rodziców, zapytane kilka lat temu o swoich idoli czy wzorce do naśladowania, wskazywało zwykle na znanych piłkarzy, aktorów, muzyków, czasem naukowców lub polityków. Obecnie znacznie częściej w odpowiedzi można usłyszeć nazwiska lub pseudonimy tzw. influencerów.

W języku angielskim słowo „influence” jako rzeczownik oznacza „wpływ”, zaś jako czasownik („to influence”) – „wpływać, oddziaływać”. Zatem w dosłownym tłumaczeniu influencer to po prostu ktoś mający wpływ na innych. Na niewielką skalę influencerem może być każdy z nas, ale w szerszym rozumieniu mianem tym określa się osoby, które, najczęściej poprzez media społecznościowe, dzielą się swoimi opiniami, poglądami, doświadczeniem, zdobywając rzesze fanów i stopniowo zyskując status eksperta w danej dziedzinie. Wśród nich najbardziej popularni są:

youtuberzy – komunikujący się z odbiorcami za pomocą kanału w serwisie YouTube. Samo założenie takiego kanału nie jest niczym skomplikowanym, cała sztuka polega na tym, żeby użytkownicy, wśród tysięcy dostępnych treści, wybrali właśnie te, których twórca ma szansę stać się późniejszym influencerem.

instagramerzy – działają podobnie jak youtuberzy, z tym że karierę próbują zrobić poprzez przyciągające uwagę zdjęcia, a popularność zdobywają na Instagramie. Wykonanie jednej idealnej fotografii zajmuje im często wiele minut, ale liczy się końcowy efekt.

tiktokerzy – ich „miejscem pracy” jest z kolei TikTok, czyli serwis zdobywający z roku na rok coraz więcej użytkowników. Umożliwia on publikowanie krótkich filmików (maksymalnie 60-sekundowych, chociaż najpopularniejsze są te około 15-sekundowe) oraz dzielenie się nimi z innymi – im większa grupa odbiorców, tym lepiej.

blogerzy – to najstarsza, a przy tym chyba najbardziej wymagająca z opisywanych profesji. Polega na założeniu własnego bloga (nazywanego przez niektórych internetowym pamiętnikiem) i regularnym zamieszczaniu na nim krótkich lub dłuższych wpisów, mających zainteresować czytelników.

vlogerzy – czyli, najprościej mówiąc, blogerzy, którzy zamiast pisać, wolą nagrywać treści wideo. Vlogerzy niejednokrotnie są też youtuberami, jeśli swoje nagrania zdecydują się opublikować właśnie na Youtubie.

Nie tylko hobby

 Z pozoru może się wydawać, że umieszczanie treści w serwisach społecznościowych to po prostu coraz popularniejszy sposób spędzania wolnego czasu, a przy okazji podnoszenia własnej samooceny. Okazuje się jednak, że można na nim też nieźle zarobić. Mowa o influencer marketingu, czyli promowaniu produktów przez znane osoby, np. poprzez ich lokowanie w materiałach albo bezpośrednie polecanie swoim fanom. Taka forma reklamy jest coraz częściej wykorzystywana i chociaż żadna znana marka nie zaproponuje wysokiego wynagrodzenia początkującemu instagramerowi, stawki za post Anny Lewandowskiej, Joanny Krupy czy Fit Lovers to już zupełnie inna historia.

Jak zatem wybić się w świecie mediów społecznościowych i zacząć robić w nich profesjonalną karierę? Na pewno trzeba lubić prezentować się publicznie, mieć oryginalny pomysł na siebie oraz pewne wrodzone cechy, takie jak otwartość, pewność siebie i kreatywność. W Internecie można znaleźć mnóstwo porad dla początkujących, krok dalej poszło natomiast jedno z liceów w Słupsku, proponując potencjalnym przyszłym uczniom naukę w klasie vlogerskiej.[2]

* * *

Wielu rodziców zada sobie teraz zapewne pytanie – czy powinni pozwolić swojemu dziecku na realizowanie marzeń i kształcenie się w czymś, co wydaje się tylko zabawą i o czym samemu nie ma się zbytniego pojęcia? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jeśli jednak nastolatek wykazuje w tym kierunku wyraźne zainteresowanie i talent, może nie warto go z góry przekreślać? W końcu rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie, coraz częściej pojawiają się też opinie, że wiele obecnych dzieci będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Ciekawe, jakie w takim razie będą ich wymarzone kariery…

 

Tekst: Barbara Bączek

[1]              https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nastolatki-marza-o-karierze-internetowych-influecenrek

[2]              http://1plo.slupsk.pl/kandydat/klasa-vlogerska/

Share Button