Pogoda sprzyja pracom na budowie Trasy Łagiewnickiej, obecnie nie ma zagrożenia, że nie zostanie dotrzymany termin jej zakończenia, czyli koniec 2021 r. Znacznie wcześniej ma być udostępniony kierowcom i pieszym zamknięty obecnie odcinek ul. Witosa, stanie się to już 1 lutego.
Trasa Łagiewnicka ma ułatwić komunikację między południowymi dzielnicami Krakowa, a w przyszłości, gdy powstaną trasy Pychowicka i Zwierzyniecka, usprawnić ruch w kierunku Krowodrzy. Nowy szlak komunikacyjny pobiegnie od ul. Witosa na zachód, przejdzie pod terenami sanktuariów Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, przetnie ulice Zakopiańską i Kobierzyńską, by dotrzeć do ul. Bora-Komorowskiego. Na tym odcinku powstanie pięć tuneli różnej długości (od 260 m pod ul. Turowicza i Herberta, po blisko 700 m pod terenami sanktuariów) oraz jeden wiadukt (w ciągu ul. Zakopiańskiej) i jeden most (nad Wilgą).
Częścią Trasy Łagiewnickiej będzie linia tramwajowa od pętli na os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej. Prace mają się zakończyć pod koniec 2021 r.
Okolice ulicy Witosa
Elementem inwestycji była przebudowa pętli tramwajowej na os. Kurdwanów w taki sposób, by składy mogły poruszać się wzdłuż ulicy Witosa w kierunku skrzyżowania z ulicami Turowicza i Herberta i dalej ku ul. Zakopiańskiej.
Obecnie trwają prace przy budowie układu drogowego wspomnianego odcinka ul. Witosa. Wiadomo już, że zostanie on udostępniony kierowcom, podobnie jak obie jezdnie ulic Turowicza i Herberta 1 lutego br. Na ul. Witosa tego dnia wrócą piesi, samochody i komunikacja publiczna.
Gotowa jest już zachodnia jezdnia ciągu ulic Turowicza – Herberta, wykonano docelowe zjazdy
w kierunku ul. Zakopiańskiej. Obecnie prace koncentrują się na podłączeniu ulicy Witosa do jezdni wschodniej. Jednym z najważniejszych elementów jest wykonanie sygnalizacji świetlnej. Bez jej uruchomienia, ze względu na bezpieczeństwo pieszych, ruch na obu jezdniach ciągu ulic Herberta – Turowicza nie zostanie przywrócony.
Tunel drogowo-tramwajowy
Budowany odcinek trasy tramwajowej od pętli na os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej będzie miał ok. 1,7 km długości, tramwaje będą się mogły po nim poruszać z prędkością do 50 km/h. 700 m torów przebiegać będzie 10 m pod ziemią, w tunelu znajdzie się także jeden z przystanków, z którego będą korzystali udający się do sanktuariów Bożego Miłosierdzia oraz Świętego Jana Pawła II. Ułożono już torowisko od pętli do ul. Do Sanktuarium oraz w samym tunelu, wykonano Centrum Zarządzania Trzecią Obwodnicą (rezerwowe) zintegrowane z konstrukcją przystanku, trwają prace przy stropie ostatniego odcinka tunelu. Tych prac w dużej mierze nie widać. Można za to dostrzec porządkowanie terenu na powierzchni.
Równolegle budowana jest część drogowa, roboty koncentrują się w części tunelu położonej bliżej linii kolejowej. Na jej przebiegu gotowy jest już jeden z nowych torów, przeprowadzono testy obciążeniowe na odcinku, który przebiega nad tunelem drogowo-tramwajowym.
Ulica Zakopiańska i dalej na zachód
Gotowe są już tory tramwajowe wzdłuż ulicy Zakopiańskiej oraz jezdnia wschodnia, Wilga płynie w nowym korycie. Trwa budowa jezdni zachodniej.
Na dalszym przebiegu Trasy Łagiewnickiej, w kierunku ul. Grota Roweckiego, powstają kolejne tunele, którymi pojadą samochody, budowana jest 50-metrowa kładka pieszo-rowerowa w rejonie ul. Pszczelnej, asfaltowane są gotowe fragmenty jezdni oraz powstają ekrany akustyczne.
Jeszcze trochę cierpliwości
Wszystko na to wskazuje, że zgodnie z planami już wkrótce znikną utrudnienia w ruchu na skrzyżowaniu ulic Herberta – Turowicza – Witosa. Przez kilka miesięcy trzeba się jeszcze pogodzić z tymczasową organizacją ruchu w okolicach ulic Zakopiańskiej, Kobierzyńskiej i Grota Roweckiego i trzymać kciuki za drogowców, by arteria była faktycznie gotowa w tym roku.
Jak wspomnieliśmy, jej znaczenie odczujemy w pełni dopiero wtedy, gdy powstaną kolejne odcinki w kierunku Krowodrzy – Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka. Kiedy to nastąpi, trudno dziś niestety określić. Wiadomo jedynie, że obie inwestycje ujęte są w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta z finansowaniem od 2026 r.
21 września 2020 r. Spółka Trasa Łagiewnicka podpisała umowę na opracowanie dokumentacji dla zadania „Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia”, węzeł „Ruczaj”)”. W opracowaniu ma być rozważone przekroczenie Wisły tunelem jak i mostem oraz poprowadzenie linii tramwajowej wzdłuż poszczególnych fragmentów obu tras.
W ramach zadania mają się także odbyć konsultacje społeczne, wykonawca ma też pozyskać decyzję środowiskową dla inwestycji. Prace powinny zostać zrealizowane w ciągu 37 miesięcy od podpisania umowy, zaś opracowanie koncepcji i przeprowadzenie konsultacji ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od jej zawarcia.
Zarówno Trasa Zwierzyniecka jak i Trasa Pychowicka mają mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. W rejonie skrzyżowania Trasy Pychowickiej z ulicą Księcia Józefa planowana jest nowa pętla tramwajowo–autobusowa oraz parking Park and Ride, co będzie oznaczało powstanie torowiska tramwajowego do obecnej pętli Salwator.
Krzysztof Duliński
wizualizacje wykonawca
Fot. (Kaj)