Reklama

Park Duchacki
Wiadomości Podgórze
Napisz do nas!
Coś ciekawego dzieje się w Twojej dzielnicy?

Poinformuj nas, prześlij zdjęcia: wiadomości.krakow@wp.pl

Coraz bardziej przyzwyczajamy się do automatycznych rozwiązań, które nie wymagają kontaktu z drugą osobą. Do fryzjera czy lekarza możemy umówić się przez aplikację, problemy techniczne rozwiązujemy przy pomocy botów, zakupy z dostawą zamawiamy przez internet. Jest to wygodne, szybkie, a sytuacja pandemii oraz kierunek nowoczesnego świata – jeszcze bardziej proces automatyzacji przyspieszą. Będzie to także korzystne dla pracodawców, bo dzięki temu spadną koszty i nie będzie problemu z rekrutacją personelu. Jak zatem za 10 – 15 lat będzie można się odnaleźć na rynku pracy?

Nie od dziś specjaliści od zatrudnienia zwracają uwagę na wartość kompetencji miękkich. Niektórzy nawet prognozują, że już w 2030 roku będą to umiejętności obowiązkowe. Być może wtedy określenie „miękkie”, kojarzące się z czymś słabym i mało znaczącym, zostanie zastąpione przez inne słowo, np. przez uniwersalne. Bo właśnie te umiejętności spowodują, że staniemy się niezwykle potrzebni w swojej pracy.

Czym są kompetencje miękkie, a czym twarde?

Umiejętności twarde to nauka wyniesiona ze szkoły czy studiów, której uczymy się z książek. Specjalistyczna wiedza, języki obce, prawo jazdy. Można je zmierzyć, a ich potwierdzeniem są dokumenty, dyplomy, tytuły, itp. 

Umiejętności miękkie są trudne do zmierzenia, a ich poziom będzie wyznaczać Twoja skuteczność. Są to zdolności interpersonalne, komunikatywność, odporność na stres, dyplomacja, kreatywność, samodzielność w rozwiązywaniu problemów, elastyczność, umiejętność pracy w zespole, inteligencja emocjonalna, znajomość zasad negocjacji itd. Brzmi znajomo, ale wcale nie jest to łatwy temat. Są coraz bardziej poszukiwane na rynku pracy, bo łatwiej jest nauczyć kogoś kompetencji twardych, niż miękkich na wysokim poziomie. W dodatku było to zagadnienie niedoceniane i zaniedbywane przez lata. Gdy jednak przyjdzie nam współpracować z tak zwanym „trudnym klientem” lub mamy tylko jedną szansę na pozyskanie jakiegoś kontraktu – to takie osoby w każdym zespole są po prostu bezcenne. Takie cechy powinien mieć każdy dyrektor czy menadżer zarządzający grupą. Często jednak tak nie jest, więc właśnie wysokie kompetencje miękkie mogą naprawdę wyróżnić pracownika na tle innych.

Jak rozwijać umiejętności miękkie?

Oczywiście, niektórzy mają większe predyspozycje, a dla innych umiejętności interpersonalne mogą stanowić problem. W każdym przypadku warto rozwijać się w tym kierunku. Wiadomo, że w niektórych zawodach są one szczególnie istotne, jest to cały sektor usług, marketingu czy sprzedaży, ale nie tylko. Bardziej komunikatywny pracownik firmy budowlanej, czy programista, będą mogli liczyć na więcej klientów, albo wybierać tych, z którymi chcą współpracować, niż osoby zamknięte w sobie czy swoim świecie.

Jak rozwijać umiejętności miękkie?

  • nastaw się na stały rozwój i poznawanie siebie. Nie chodzi tutaj wcale o perfekcjonizm, czy dążenie do doskonałości. Są to złudne określenia, które mogą prowadzić szybko do wypalenia i frustracji. Rozwój to poszerzanie kompetencji i większa świadomość.
  • bądź aktywny – nie unikaj zabierania głosu na forum publicznym czy przygotowania prezentacji. Znajdź firmę czy organizację, w której możesz udać się na staż i zdobyć doświadczenie. Udzielaj się towarzysko – także w celu stworzenia sieci kontaktów. Zapisz się na szkolenie.
  • poszukaj w internecie (np. you tube, facebook) bezpłatnych szkoleń lub filmów, które właśnie w dobie koronawirusa stały się bardzo popularne i łatwodostępne.
  • czytaj, czytaj, czytaj – książki rozbudzają wyobraźnię, kreatywność, wzbogacają słownictwo, poszerzają horyzonty, uczą mistrzów nie tylko komunikacji werbalnej, ale i słowa pisanego. Korzystaj z tego. Czytaj nie tylko literaturę branżową, zaglądaj też do literatury pięknej. Nie zapominaj o gazetach i czasopismach.
  • testuj – szukaj własnych, oryginalnych rozwiązań, testuj te, które polecają inni. Sama wiedza nie wystarczy, potrzebna jest praktyka.
  • planuj – kompetencją miękką jest także sprawne zarządzanie czasem, planowanie celów, szukanie dróg do spełniania marzeń. Wyznacz sobie termin, do którego będziesz chciał osiągnąć swoje zamierzenia. Planowanie pozwoli Ci także na sprawniejsze godzenie różnych obowiązków, ale i wyznaczenie czasu tylko dla siebie.

Na koniec warto zauważyć, że kompetencje miękkie są przydatne nie tylko w sferze zawodowej, ale też w prywatnej. Dzięki nim możesz sprawniej porozumieć się z rodziną czy przyjaciółmi, ale także masz większe szanse na sprawne załatwienie sprawy w urzędzie czy w wielu innych, codziennych sytuacjach. Może już teraz coś takiego przychodzi Ci do głowy?

Paulina Polak

Share Button